Hoppa till innehåll

Nytt utbildningsrum hos Aleva höjer kvaliteten

KVALITET

Aleva har tagit ett nytt grepp om utbildning inom hemtjänsten i en satsning för att möta framtidens behov. I ett särskilt inrett rum, som ser ut som ett helt vanligt hem, kan personalen nu träna på verklighetstrogna situationer för att bli ännu bättre på att möta våra kunder.

 

Rummet är omsorgsfullt inrett med möbler, personliga detaljer och utrustning som speglar vardagen för många äldre. Syftet är att skapa en realistisk miljö där våra medarbetare kan träna på olika moment som är en del av hemtjänstens arbete. Här kan vi öva på allt från att hjälpa en person att förflytta sig säkert, till att ta på stödstrumpor eller ge medicin.

 

En del moment kan nästan verka banala – som att det utanför rummet sitter en brevlåda för att påminna oss att alltid ta in posten. Eller tamburmajoren på insidan för att träna på att alltid ta av ytterkläderna, att vi är gäster i våra kunders hem. Men våra utbildningsrum är även rikligt utrustade med medicinsk utrustning och olika hjälpmedel såsom vårdsäng, draglakan, turner, lyftbälte, katetrar, blodtrycksmätare, mm.

 

Trygghet och kunskap i fokus
Genom att använda utbildningsrummet kan vi ge våra medarbetare en praktisk, hands-on-träning som stärker deras kompetens och trygghet i arbetsvardagen. Såväl under inskolning och onboarding som vid löpande kompetensutveckling. Målet är att säkerställa att våra kunder får den bästa möjliga omsorgen, samtidigt som våra medarbetare känner sig säkra och förberedda i sitt arbete.

 

– ”Det här rummet ger oss möjlighet att erbjuda en helt ny nivå av utbildning och hålla den kontinuerlig” säger Sara Libell, verksamhetschef på Aleva.  ”Det är viktigt för oss att kunna möta de utmaningar som kan uppstå i hemtjänsten och säkerställa att våra medarbetare har rätt verktyg och kunskap för att hantera dem.”

 

En helhetssyn på omsorg
Satsningen med utrustade utbildningsrum genomförs på alla Alevas hemtjänstkontor. Genomgående är också den personliga inredningen med exempelvis receptböcker, bilder på väggarna och andra personliga tillhörigheter. Dessa fyller ett djupare syfte än bara skapa en trevlig miljö.

 

– ”Det är en del av en större tanke – att pränta in vikten av att se och möta varje individ och att förstå helheten. Hemtjänst handlar inte bara om punktinsatser utan om att skapa meningsfulla relationer. Det är så vi kommer åt den utbredda problematiken med ensamhet och social isolering hos den äldre befolkningen. Allt börjar med rätt inskolning och utbildning, där vi lägger grunden för hur vi jobbar med bemötande och att sätta individen i centrum.”

 

Vill du veta mer om hur vi arbetar med utbildning och utveckling? Ta gärna kontakt med oss.

 

Se bilder inifrån ett av utbildningsrummen:

 

 

 

 

 

Vi vill skapa framtidens omsorg genom nytänkande och ett tydligt fokus på att leva - inte bara överleva. Med hjälp av våra engagerade medarbetare tar vi oss närmare vår vision varje dag.

Kontakta oss

090-19 80 11 info@alevaomsorg.se

Se mer

Cookie policy Visselblåsartjänst