Hoppa till innehåll

Aleva under pandemin

COVID-19

Så har 2020 gått mot sitt slut och vi har påbörjat ett hoppfullt nytt år. Trots att det tycktes omöjligt för bara några månader sedan så är vaccinet här och har redan börjat distribueras i kommunen. Vi hoppas alla på en återgång till en mer normal tillvaro så snart som möjligt. Pandemin är på intet sätt över och vi arbetar lika intensivt som tidigare i vårt smittskyddsarbete. Men så här i nyårstider tycker vi att tillfället passar bra att blicka tillbaka på allt som hänt samt att beskriva lite mer i detalj hur vi jobbar för att skydda våra kunder.

 

Vi börjar närma oss ett års-dagen för när pandemin gjorde sitt intrång i Sverige. Sedan dess har omställningen varit stor i takt med att ny information, riktlinjer och restriktioner från myndigheter avlöst varandra. Inte minst för oss som jobbar i äldreomsorgen. Vi har lärt oss mycket och på många sätt byggt vårt företag starkare, vilket känns tryggt inför framtiden.

 

Utöver riktlinjerna

Vi följer naturligtvis alla de riktlinjer vi får från myndigheter, sjukvården och kommunen. För den som vill läsa mer om vilka riktlinjer som gäller finns information här: https://www.regionvasterbotten.se/for-vardgivare/behandlingsstod-och-vardriktlinjer/vardhygien/corona.

 

Men vår inställning har sedan starten varit att det inte räcker. Att vi måste göra mer för att skydda våra kunder och till varje pris undvika en smittspridning på företaget, även om den finns i samhället utanför. Därför har vi vidtagit en rad olika åtgärder som vi beskriver nedan, som går utöver de officiella riktlinjerna:

 

Full skyddsutrustning vid första symptom. Redan när en kund upplever sitt första symptom så tar vi på den utrustning som riktlinjerna säger ska användas vid bekräftad smitta. Det betyder andningsmask minst FFP2 (ett starkare, filtrerande munskydd), visir, förkläde, skoskydd, handskar.

 

Isolerat Covid-team. Vid bekräftad smitta hos kund avsätter vi en eller flera personer som bara går till den kunden. De isoleras från all övrig verksamhet och besöker inga andra kunder och kommer inte heller i kontakt med företagets lokaler, bilar eller övriga kollegor. Teamet består självklart av frivilliga.

 

Munskydd i alla lägen och på kontoret. Vi har munskydd på vid alla besök hos kunder, inte bara ”vårdnära”. Vi har även tagit beslut om munskyddskrav på alla Alevas lokaler, både de som jobbar på kontoret och de som besöker kontoret eller hämtar utrustning för att påbörja dagen.

 

Utbildar alla medarbetare i användande av skyddsutrustning, basala hygienrutiner och om Covid/smittspridning.

 

Alla möten hålls digitalt. Vi har fortsatt hålla alla viktiga möten igång, exempelvis våra veckovisa teammöten, APT, planering, mm. Men vi har övergått till digitala möten istället för att träffas fysiskt, så om ni ser någon av våra Alevor som sitter i bilen och tittar i telefonen så kan det vara ett möte som pågår!

 

Screening med snabbtester. Vi planerar just nu för att göra screening av alla medarbetare med hjälp av snabbtester. Snabbtester har något lägre träffsäkerhet men är ett effektivt verktyg för att fånga upp asymtomatiska personer. Planen är göra veckovis screening av alla nu när smittspridningen i samhället är hög och fram tills både våra kunder och kollegor är vaccinerade.

 

Svåra situationer kräver kreativa lösningar

I kristider är det också viktigt att hålla humöret uppe och inte låta negativa tankar och oro ta över. Vi har försökt att vara kreativa och massor av bra idéer och fina initiativ har kommit från våra team. Det har använts FaceTime för att ringa barnbarn, promenader med kaffe i termos, hjälpts till med julklappsinslagningar och mycket mer. Vi har även arrangerat en Fasad-bingo och i julgåva fick alla kunder en ask med fina chokladtryfflar från DUÅ i Umeå.

 

Det är inte alla gånger så lätt att arbeta inom hemtjänsten under rådande pandemi. Med munskydd som gör det tungt att andas, extra hygienkrav och social avhållsamhet, samt inte minst en oro och stort ansvar på sina axlar. Vi är så stolta över hur alla har vuxit med uppgiften och det fantastiska jobb som alla gör.

 

Som många andra arbetsgivare har vi nyttjat möjligheten att i år ge en extra ”Corona-gåva” vilket vi gjort i form av presentkort i Umeå-, Nordmaling-, respektive Skellefteå centrum.  I våras så hade vi även en liten intern kampanj för att motivera till hemmamys och minskade sociala kontakter, där alla fick ett ”NETFLIX-tillägg” (är vi månne först i Sverige med den löneförmånen!?). Det blir en liten gest i förhållande till den insats alla gör, men har varit uppskattat och mynnade ut i många härliga film- och serietips kollegor emellan.

 

Vi önskar nu alla ett gott nytt år och en riktigt god fortsättning in i 2021!

 

Varma hälsningar

Aron & Frida

Vi vill skapa framtidens omsorg genom nytänkande och ett tydligt fokus på att leva - inte bara överleva. Med hjälp av våra engagerade medarbetare tar vi oss närmare vår vision varje dag.

Kontakta oss

090-19 80 11 info@alevaomsorg.se

Se mer

Cookie policy Visselblåsartjänst