Efter att två hemtjänstutförare, Attendo och Lottas omsorg, på kort tid avslutat sina avtal med Umeå kommun behöver nu ett stort antal hemtjänsttagare fördelas bland de utförare som är kvar. För att säkra fortsatt hög kvalitet och trygghet för våra kunder och medarbetare inför Aleva därför ett kapacitetstak från och med den 1 maj.
Åtgärden innebär att vi tydligt definierar hur många nya kunder vi kan ta emot. Taket är noggrant beräknat utifrån hur stor del av kommunens totala behov Aleva kan och bör ansvara för, sett till vår storlek och våra resurser. Detta säkerställer att vi tar vårt fulla ansvar i den aktuella situationen, utan att kompromissa med kvalitet och säkerhet i omsorgen. På så sätt kan alla våra kunder även fortsättningsvis förvänta sig den höga kvalitet som Aleva står för.
– Det är viktigt för oss att hjälpa kommunen och hemtjänsttagarna genom den här förändringen, men det måste ske på ett hållbart sätt både för våra kunder och medarbetare, säger Frida Starkman, grundare.
– Vi är måna om våra kunders trygghet och vill säkerställa att vi alltid levererar omsorg med hög kvalitet. Därför är detta beslut viktigt, fortsätter Frida.
Aleva för en löpande dialog med kommunen för att se till att övergången blir så smidig som möjligt för alla inblandade.
Frida & Aron Starkman